Suriname: meer dan ‘Wasmasjien’

Op 24 november verschijnt het boek Sranan Gowtu: Iconen uit de Surinaamse muziek. Met dit boek door auteur Diederik Samwel worden de verdiensten van de diverse Surinaamse artiesten en de omvangrijke Surinaamse muziekhistorie eindelijk vastgelegd. ‘Wasmasjien’ van Trafassi of ‘Tuintje in Mijn Hart’ van Damaru, veel verder gaat het collectieve geheugen meestal niet als het om Surinaamse muziek gaat, terwijl Surinaamse muzikanten door de jaren heen cruciale en originele bijdragen aan het cultureel erfgoed hebben geleverd. We horen het anno nu nog terug in albums van Typhoon of Kenny B.

Uniek karakter

De moderne Surinaamse muziek heeft een uniek karakter; muziekhistorici benadrukten dit al eens in een studie van de Harvard-universiteit. Onder invloed van muzikale stromingen uit Afrika, India, Java en China en anderzijds Nederland, Latijns-Amerika, het Caraïbisch gebied en Noord-Amerika is een genre ontstaan dat wordt beschouwd als best kept secret in musical history.

Verdiensten

Met het boek Sranan Gowtu en de gelijknamige cd-reeks van platenlabel Top Notch en Nijgh & Van Ditmar worden de verdiensten van de Surinaamse artiesten eindelijk vastgelegd. Sranan Gowtu bevat interviews, profielen en anekdotes van en over de bekendste Surinaamse muzikanten die aan beide kanten van de oceaan succesvol waren. Van Kid Dynamite, de beide Woiski’s en Max Nijman tot Lieve Hugo, Oscar Harris en Kenny B.

Over de auteur

Diederik Samwel (1962) raakte in 1998 verknocht aan Suriname, waar hij vervolgens in totaal zes jaar woonde en werkte. Daarover schreef hij onder meer zijn non-fictieboeken Blootvoeters en beschuitgras en Suriname in het hart. Samwel publiceert regelmatig in NRC Handelsblad, de VPRO Gids en Vrij Nederland. Daarnaast is hij columnist voor de Surinaamse nieuwssite Starnieuws.

Top Notch, in samenwerking met uitgeverij Nijgh & Van Ditmar, € 25. ISBN – 978 90 388 0125 4.

Tentoonstelling OBA

Tot en met 23 december 2015 staat in de Vitrine van het Buurtarchief in de Openbare Bibliotheek in de Amsterdamse Poort de onafhankelijkheid van Suriname centraal. Voor ‘De betekenis van 25 november 1975’ kwamen meer dan dertig oudere en jongere mensen bijeen bij Imagine IC en het Tropenmuseum. Hier bespraken zij wat de onafhankelijkheid van Suriname – toen én nu – voor hen betekent. In deze tentoonstelling vullen hun verhalen, foto’s en memorabilia, de collecties van Imagine IC en het Tropenmuseum aan.

De participatie-tentoonstelling ‘De Betekenis van 25 november 1975 ‘ is gratis te bezoeken.

Locatie Imagine IC / OBA
Frankemaheerd 2
Meer info: www.imagineic.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *