MOGELIJKE WEGDEKSCHADE door aanbrengen damwanden. In mei is IXAS gestart met het aanbrengen van de middenbermdamwand. Deze damwand houdt de bestaande A9 op zijn plaats en neemt als de tunnel klaar is de dijkfunctie van de snelweg over.
De damwandstellingen staan direct naast de snelweg. Om 7.00 uur ‘s ochtends start het aanbrengen van damwanden, dit zorgt voor trillingen in de ondergrond. Het is een bekend verschijnsel dat in de loop van de dag vanwege die trillingen beschadigingen kunnen ontstaan aan de snelweg. IXAS heeft dan ook de gehele damwandperiode reparatiematerieel klaarstaan voor een snel herstel.
De komende maanden gaan 1800 ‘planken’ de grond in. Als alles volgens planning verloopt, zit het grootste deel er begin augustus in. In november gaan de laatste planken de grond in.
Bij wegdekschade
Voor reparatiewerkzaamheden moet een rijstrook worden afgesloten. Omdat het voornamelijk om kleine schades gaat, kunnen die in de nacht hersteld worden met de minste hinder voor de weggebruiker. Worden de beschadigingen overdag te groot, dan wordt er snel gehandeld en voert IXAS de reparaties direct uit.
Omdat de schade zich na de ochtendspits zal voordoen, is de wegcapaciteit ook bij reparaties overdag voldoende. Tijdens de herstelwerkzaamheden blijven de twee rijstroken op de parallelbaan open voor het snelwegverkeer.