Voordat de bouw van de Gaasperdammertunnel van start kon gaan, bouwde IXAS voor de twee metrospoorlijnen een viaduct in de bestaande sporen van de metrolijn. De betonnen viaducten rusten op palen. Tussen de palen en het viaduct zitten rubberen blokken. Deze oplegblokken moeten worden vervangen.
Tijdens het onderhoud van de blokken is steeds één metrospoor 24 uur niet beschikbaar. We voeren de werkzaamheden daarom uit in het weekend. Dan zijn er minder reizigers.
Werktijden en werkzaamheden
Het werk aan de oplegblokken start op zaterdag 6 oktober om 01:00 uur, aan het einde van de normale dienstregeling. Tussen 01.00 en 05.00 uur drukken we met hydraulische cylinders het betonnen viaduct van het oostelijke spoor 1 centimeter omhoog, zodat de blokken los komen te liggen. De blokken halen we weg en we controleren ze op beschadigingen. Daarna leggen we ze een uur in water van 40 graden celcius, zodat ze hun oorspronkelijke vorm weer aannemen. De blokken plaatsen we vervolgens terug en we brengen met de hand betonmortel aan, zodat ze stevig vast blijven zitten. Deze mortel moet vervolgens 19 uur uitharden. Beeld: RWS
Fijn en dank voor deze uitgebreide info.