Voorleesgrootouders op Kantershof

Op 25 en 28 maart is de Voorleestoer van Grootouders lezen voor! in Amsterdam Zuidoost. Op de basisscholen Samenspel en Bijlmerdrie lezen opa’s en oma’s voor in de groepen 5, 6 en 8. De redactie was erbij en las een verhaal voor over een grootvader die zijn kleinkinderen liet kiezen wat er in het verhaal voor moest komen. Het werd “De campingkok en de toekan”. Het verhaal werd toegespitst op de directe leefomgeving van de kinderen.

De succesvolle Sjef (kok) van de ‘Bonte Braai’ raakt overspannen en gaat op aanraden van een collega kamperen op de Gaaspercamping. Uit verveling – hij wist alleen maar wat hard werken was –  komt hij op een dag in Artis terecht. Een toekan ontsnapt uit zijn kooi en vliegt op het hoofd van Sjef, die hem op zijn knalrode fiets meeneemt terug naar de camping. Daar vindt de hoofdpersoon ook nog eens een waardevolle, gouden munt. Met de grote snavel van de toekan als bewaarplaats (de campingeigenaar had ervan gehoord en eiste de munt op) kan de kok de munt uiteindelijk voor een miljoen euro verkopen, waarmee hij  een eerste McDonalds-‘snackbar’ koopt en er later nog veel meer vestigingen zouden volgen.

De kinderen bleken een levendige fantasie te hebben. Volgens sommige zou het verhaal waar gebeurd kunnen zijn. Desgevraagd zeiden ze het verhaal ook voor  anderen te kun en navertellen.
Na afloop wat het dikke pret bij het maken van de groepsfoto’s (zie hieronder).
Op de eerste foto een van de organisatoren Faouzia in gesprek met voorleesgrootouder Franklin.

[nggallery id=74]

Na het voorlezen werd over (de inhoud van) het verhaal gesproken. Over de vragen was goed nagedacht: ‘… wat heeft u geïnspireerd om juist dit verhaal voor te lezen?’ en uiteraard werd de grootouder geïnterviewd. Alle vragen waren daarbij toegestaan. De vingers vlogen omhoog. Een meisje vroeg: ‘U heeft zelf geen kleinkinderen, wie van ons zou u als kleinkind willen?’ “Welke tijd vondt u het leukste; nu of – en er werd even nagedacht – negentienhonderd..?’ Ook  de eigen gezins- en familiesituatie vonden de kinderen belangrijk. En hoe het was toen de (voorlees)grootouder zelf kleinkind was. Er bleken relatief weinig (groot)ouders te zijn die wel eens voorlazen.

De scholen kregen het boek ‘Wereldverhalen in Nederland’ en een lespakket met leuke lesopdrachten die gekoppeld kunnen
worden aan een thema bij de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, taal of ckv.

Op de website grootouderslezenvoor.nl eerdaags ook (groeps)foto’s van de andere groepen 5, 6 en 8. Ook vind je daar meer over de belangrijkste pijlers: generaties verbinden, Cultuuroverdracht en het belang van voorlezen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *