Amsterdam Zuidoost, Buitenveldert, Amstelveen, Aalsmeer en Zwanenburg hebben te maken met extra vlieglawaai. Op zondag 25 maart is de Polderbaan, de belangrijkste startbaan van Schiphol, drie weken buiten gebruik gesteld voor groot onderhoud.
Tot 16 april kan dan geen vliegtuig starten of landen vanaf de Polderbaan. Dat betekent meer vluchten – ook van de zwaarste luchtreuzen – vanaf de vier andere hoofdbanen van Schiphol
“Door de buitengebruikstelling van de Polderbaan wordt het vliegverkeer, afhankelijk van de weersomstandigheden, verdeeld over de Buitenveldertbaan, Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan,” zegt een woordvoerder van Schiphol.
De Zwanenburgbaan krijgt vanwege al het baanonderhoud dit jaar maximaal 9000 vluchten meer te verwerken, een toename van 13 procent ten opzichte van het Gebruiksplan voor de luchthaven. De Buitenveldertbaan (waarvan de vliegroutes over Amsterdam-Zuid, Zuidoost en Amstelveen voeren) kan tot 2000 vluchten méér te verwerekn krijgen.
Op de Aalsmeerbaan blijft het totaal aantal in de voorspellingen vluchten nagenoeg gelijk, maar juist op de Kaagbaan – na de Polderbaan de belangrijkste van Schiphol – zal in het onderhoudsjaar het aantal starts en landingen licht kunnen dalen. De werkelijke toename van het aantal vluchten over de verschillende banen hangt sterk af van het weer.
Nachtvluchten
De Polderbaan is ook de belangrijkste baan voor nachtvluchten. “Gedurende de nacht is één baan voor startend- en één baan voor landend verkeer in gebruik, tijdens het onderhoud meestal de Kaagbaan en Zwanenburgbaan.”
Vooral ‘s nachts zal Zwanenburg het daarbij te verduren krijgen, volgens de prognoses dit jaar met in plaats van 900 landingen, maximaal 2200 starts én landingen in de nacht. Volgens een enquete van GGD Kennemerland liggen één op de vijf Zwanenburgers ‘s nachts wakker van vlieglawaai.
Op de Aalsmeerbaan, normaal ‘s nachts dicht, worden dit ‘gebruiksjaar’ ten hoogste 300 nachtvluchten voorzien.
“Welke banen en baancombinaties gebruikt worden, hangt af van de weersomstandigheden,” aldus Schiphol. “Vanwege het onderhoud aan de Polderbaan is door de overheid voor sommige banen – de Oostbaan, de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan – vrijstelling verleend van gebruiksbeperkingen.”
Klachtenregen
Onderhoudsoverlast leidt steevast tot een klachtenregen. Toen vorig jaar in de laatste week van augustus de Polderbaan één week buiten gebruik was vanwege regulier onderhoud, schoot het aantal klagers uit Aalsmeer omhoog van 160 naar ruim 400.
In totaal werd in in 2017 in onderhoudswerken door 2100 keer over vlieglawaai, een kwart van alle melders bij klachtendienst BAS in recordjaar 2017. Bron: Het Parool