Dagelijks bestuurder van Zuidoost Emile Jaensch gaat bij de centrale stad een ultieme poging doen om financiering te krijgen voor een brug over de aan te leggen Gaasperdammertunnel, ter hoogte van het huidige tunneltje in Kantershof onder de huidige A9. Dat zei hij toe op een informatieavond van Rijkswaterstaat (RWS) op 20 april in de Tulip Inn. Hier presenteerde RWS de oplossingen voor het verdwijnen van het Kantershoftunneltje naar de Gaasperplas. Dat gaat in september weer dicht en dan voorgoed.
Volgens het Tracébesluit van de wegverbreding Schiphol-Amsterdam-Almere wordt deze onderdoorgang afgesloten. Er zijn veel protesten hiertegen: de veilige, snelle weg naar het park voor fietsers, voetgangers (met honden, kinderwagens etc.) en scootmobielen verdwijnt. Bewoners van Kantershof die aan de kant van de weg/tunnel wonen zijn tegen een toekomstig fiets/wandelpad parallel aan de tunnel vanwege mogelijke inkijk in hun woningen. Vertegenwoordigers van RWS zijn bij bewoners wezen kijken en hebben begrip hiervoor gekregen. Om die reden is deze optie afgevallen.
Alternatieven
Er komt wel een fietsroute parallel aan de A9-tunnel vanaf het Geerdinkhofpad richting Kromwijkdreef (zie foto, witte lijn). [singlepic id=1389 w= 320 h=240 float=left]
Hier kan dan straks, parallel aan de weg, de tunnel overgestoken worden naar het Gaasperpark (en metro Gaasperplas). Aan de andere kant, de Provincialeweg, wordt in juni het fietspad verbreed (tot 3,5 meter), komt er een trottoir (van het Kantershofpad naar de Provincialeweg tot aan de Tulip Inn). Bij de bocht van de weg komt er voor de veiligheid een geleiderail (tussen de weg en het fietspad). Als de tunnel af is (gepland in 2020) komt er aan de andere kant, langs de Loosdrechtdreef, een fietspad dat dan uitkomt aan de andere kant van het huidige tunneltje. Verder komt er een voetpad van het fitnesscentrum in Kantershof door de Bijlmerweide naar de Provincialeweg. Dit om het aantrekkelijker te maken (voor mensen met honden en kinderen) deze route te nemen. Dit pad wordt deze zomer aangelegd. Omdat de ondergrond na de aanpak van de Bijlmerweide nog moet inklinken, komt het pad op een laag van ecologisch piepschuim. Het voorstel van de Fietsersbond om van het pad ook een fietspad te maken, werd afgewezen. Fietsen in de Bijlmerweide wordt gedoogd (zo bleek), waarbij wandelaars natuurlijk voorrang hebben.
Brug (te ver?)
RWS heeft ook de veel aangedragen optie onderzocht van een brug over de toekomstige tunnel. Let wel, deze brug gaat dan over zo’n 70 meter brede snelweg. Probleem daarbij is de ‘aanvoerroute’ vanwege het hoogteverschil. Er zou een lange fly-over kunnen komen. Vanwege dezelfde privacygevoeligheid voor Kantershofbewoners en de ruimte die zo’n fly-over zou innemen, is dat geen goede optie. Blijft over een trap (met gleuf voor fietsers), die dus niet toegankelijk is voor mensen met een scootmobiel of kinderwagen. Daarom willen sommigen een lift (aan twee kanten natuurlijk), hoewel anderen een lift weer niet aantrekkelijk vinden (is soms stuk of vies) en ook prijzig. RWS zegt geen geld voor deze optie te hebben en heeft met de stadsregio overlegd (dat is de club die dit zou kunnen betalen), maar die ziet ‘geen meerwaarde’ in zo’n brug, voornamelijk vanwege de alternatieve routes in de buurt.
Lapmiddelen
Deze constatering leidde tot ontevredenheid onder de aanwezigen op de informatieavond. Het was ‘onvoldoende beargumenteerd’ en er was sprake van ‘lapmiddelen’. Dat er geen geld zou zijn voor een ‘fatsoenlijke oplossing’ werd betwijfeld. Wat maakte een bedrag voor een brug uit op de hele begroting van dit megaproject? Bovendien mag Kantershof (en omgeving) wel gecompenseerd worden voor de jarenlange overlast, zonder dat dit tot duidelijke verbeteringen leidt (qua geluid en fijnstof) omdat bij Kantershof juist de tunnelmond van de A9 uitkomt, zo viel te beluisteren. Bestuurder Jaensch hield de aanwezigen voor dat een ‘brug met uitstraling’ gewenst is ‘omdat mensen hier Zuidoost binnen rijden’. Dat kost dus wat, zo’n brug met liften: vele miljoenen. En hoeveel mensen gaan er daadwerkelijk gebruik van maken, vroeg hij de aanwezigen. Vanwege de alternatieve routes verwacht hij ‘alleen heel lokaal gebruik’. Het is mogelijk om gedegen onderzoek te doen naar dergelijk toekomstig gebruik. Van eventueel verzamelde handtekeningen onder bewoners voor een brug was hij bij voorbaat niet onder de indruk: ‘Een handtekening kost niks en is zo gezet’.
Duidelijk werd dat vooral het aantal zal gaan tellen als hij gaat praten met wethouder Pieter Litjens van de centrale stad. Voordeel is wellicht dat deze Zuidoost kent: hij was er lid van het Dagelijks Bestuur tussen 2002 en 2007 en is van de VVD, net als Jaensch. Voor het zomerreces moeten de gesprekken plaatsvinden.
RWS wil nog wel de optie van een simpel tunneltje van 67 meter met ‘sluisdeuren’ (omdat de Gaasperdammerweg ook een waterkering is) gaan onderzoeken en begroten, een mogelijkheid die op de avond werd geopperd.
[nggallery id=117]
Een tunnel is de beste optie. Ik snap dat dit duur is maar aan de andere kant had dit gewoon in de begroting mee genomen moeten worden.Het kan niet zo zijn dat de bewoners nam Kantershof en Geerdinkhof hier de dupe van moeten worden.