Goud voor businessplan Kleikloosterbier

Met haar promotieplan voor een kloosterbier van Bijlmer bodem heeft SocialStart-trainee Lesley Walet afgelopen vrijdag de eerste prijs gewonnen van het A.A. den Hollanderfonds. Lesley is ook trainee bij het Kleiklooster; een gastvrije, spirituele en diaconale plek die deze zomer haar deuren zal openen in (DE FLAT) Kleiburg.

Walet schreef een businessplan voor een kloosterbier, waarmee het Kleiklooster wil voortbouwen op de eeuwenlange traditie van kloosters om abdijbier te brouwen.
‘Net als vroeger zal het bier een steentje bijdragen om de sociale doelen van het klooster te kunnen bewerkstelligen. Zowel met het klooster als het bier gieten de Kleikloosterlingen traditie in een nieuw jasje en laten ze zich inspireren door de buurt. Ze brouwen abdijbier met een twist: traditionele recepten worden gecombineerd met lokale planten en kruiden die in de stad groeien en de geuren, kleuren en smaken uit alle windstreken die in de Bijlmer samenkomen.’

Het gewonnen geldbedrag wordt ingezet om een bruisende crowdfundingcampagne te lanceren, zodat het eerste bier nog dit voorjaar gebrouwen kan worden, en bij de opening van het Kleiklooster gepresenteerd.

SocialStart faciliteert 15 trainees in het opzetten van een innovatieve sociale start-up, binnen of naast een bestaande maatschappelijke organisatie in Amsterdam. Vrijdag 16 januari was de prijsuitreiking van de competitie van dit fonds van de Protestantse Diaconie Amsterdam. Lesley midden op de foto.

denhollanderprijs400

Het plan scoorde het hoogst op creativiteit en originaliteit, haalbaarheid en diaconaal karakter. Voor meer informatie over het project zie: kleiklooster.nl.