De Schoolschrijver op Samenspel

Vandaag startte het project De Schoolschrijver met 30 Schoolschrijvers op 30 basisscholen. Leesplezier en taalbeheersing staan centraal. Op basisschool Samenspel is Henna Goudzand de Schoolschrijver.

[nggallery id=104]

Taal en woordenschat coördinator Margreet Moolenijzer had voor het optreden van Henna in de theaterzaal een heus script bedacht:
Henna zit op het toneel achter een bureau. Op een laptop typt de schrijfster de tekst van een verhaal. Hardop modelt ze (hardop denken) hoe ze de woorden tikt, waar ze verbetert… wat ze denkt… hoe ze een nieuwe inval krijgt enz..
En zo gaat het ook. Daarna verschijnen op het digibord foto’s van kinderen die dromen van een schrijverscarrière. Er staan teksten bij en die worden ook besproken. De kinderen willen graag hulp en tips voor hún boek.
Henna Goudzand vertelt de kinderen dat zij ze gaat helpen met schrijven. En dat heus niet iedereen een schrijver wordt maar dat het wel handig is als je je gedachten goed op papier kunt krijgen. Rijk wordt je er niet van, weet de schrijfster, dat is slechts voor 1% voorbehouden, het is vooral hard werken.
Simion Blom (GroenLinks) van de Amsterdamse Gemeenteraad ondersteunt en onderschrijft dit project van harte en hangt met enkele kinderen Henna – volgens de traditie – de sjerp om.
Na de bijeenkomst gaat de Schoolschrijver mee naar de eerste groep voor de eerste les. De kinderen krijgen allemaal de map “Mijn verhalen en avonturen” die over een half jaar goed gevuld zal zijn. En wie weet levert deze bijzondere vorm van talentontwikkeling wel een nieuwe (School)schrijver of -schrijfster op.

Wat wil De Schoolschrijver?
Vanuit creativiteit en inspiratie leesplezier bevorderen naast taalbeheersing en talentontwikkeling van de kinderen. De Schoolschrijver komt een half schooljaar iedere week voorlezen, verhalen vertellen, met de kinderen verhalen en gedichten schrijven, en samen kinderboeken bespreken.
Wat en hoe de organisatie dat aanpakt, lees je op hun website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *