Veranderingen in metronetwerk? Kan OV beter?

Het Amsterdamse openbaar vervoer verkeert in zwaar weer. Tijdens de coronaperiode liepen de inkomsten van het GVB flink terug. Amsterdammers en forensen werkten thuis en toeristen bleven weg. Opgeteld bij de gestegen energieprijzen, zegt het GVB fors te moeten  bezuinigen.

Er ligt nu een plan voor het ov dat in 2024 zou moeten ingaan.

wat opvalt is dat er in het nieuwe plan een directe verbinding wordt gelgd met een ander deel van de stad, in plaats van Centraal met Zuidas en West / Nw West

Het was in 2017 dat de buurt opstond toen Metro 53 dreigde te verworden tot een pendel lijntje en Bijlmer Oost altijd achter een overstap zou verdwijnen. https://1104enzo.nl/al-weer-5-jaar-directe-verbinding-metro-53-gered/ 

Er werd toen al gezinspeeld op de onvlechting van de metronetwerk. Hier twee impressies daarvan.

In beide gevallen ben is het label M53 als naam verdwenen, maar dat terzijde, maar als het gaat om de VERBINDING,  in beide gevallen is er WEL een grootstedelijke verbinding, het is niet meer dat BijlmerOost achter een pendellijntje komt zoals in 2017 dreigde te gebeuren

Variant V1 zou inhouden het wijzigen van de overstap bij Van der Madeweg. In plaats van rechtstreeks naar CS te rijden,  Kunne reizigers rechtsreeks naar Zuidas en West, wat een groter stuk stad is. Reizigers van Gaasperplas naar CS zouden dan juist hier overstappen. Het lijnnummer zou dan ook veranderen. Een aantal bewoners zijn een petitie gestart tegen deze mogelijke wijziging. Anderen zijn juist blij want die zien dat de stad aan het veranderen is en niet meer alleen om het centrum draait, Er wordt een zogenaamde multi-nodale stad gecreëerd, en voor BijlmerOost is er dan directe verbinding met een groter deel van de stad en een steeds belangrijker wordend deel van de stad zoals de Zuid-as. Velen in Bijlmer Oost werken daar ook  in de dienstverlening of op bijvoorbeeld schiphol.

Belangrijk om te beseffen is is dat de belofte om door de ontvlechting, ook de frequentie op te voeren, wordt waar gemaakt. Dat werd destijds voorgehouden dat kan als er minder lijnen zouden zijn, er minder complicaties zouden zijn qua beveiligingssystemen van de metro, minder uittval etc en de frequentie daarmee zou kunnen worden opgevoerd van ~8x rijden per uur naar ~13 x per uur . Een hoogfrequent netwerk geeft echt een heel ander ov beleving, dan hoef je niet meer ”spoorboekje” te kijken, maar kun je ieder moment instappen want er is bijna elk moment wel weer de volgende metro, en daarmee wordt ook de overstap op vd Made naar Centrum dan minder een probleem.

Effect op de reistijd (volgens het conceptplan)
▪ Bij een directe overstap op Van der Madeweg is de reistijd gelijk of iets beter
▪ Bij een niet directe overstap Van der Madeweg neemt de reistijd met enkele minuten toe vanwege het wachten op de aansluitende metro
Doordat op lijn 54 meer ritten rijden dan op lijn 50 zal niet elke rit van lijn 54 op een rit van lijn 50 aansluiten

Er gaan dan ook stemmen op dat wat echt gevraagd moet worden, niet het behoud van de directe verbinding met centraal is, maar tegengas tegen de verschraling van het  OV: Ga naar een hoogfrequent metronetwerk, meer nachtbussen etc

De Reizigers Adviesraad is kritisch over de plannen. Het conceptplan dat er nu ligt, is nog niet definitief, inspraak kan het nog doen veranderen.

3 reacties op “Veranderingen in metronetwerk? Kan OV beter?”

  1. Als de plannen van het GVB door gaan wordt niet alleen het Centraal Station slechter bereikbaar maar ook het Amstel station. Elke overstap betekent een grotere kans de trein te missen.

  2. Ik ben tegen de wijziging van het metrotraject k-buurt. Er wordt helemaal geen rekening gehouden met met ouderen en mensen die moeilijk ter been zijn zoals ik.
    Doordat er een rechtstreekse verbinding is vanaf de K-buurt naar het CS is het mogelijk om naar het centrum te gaan met overstappen wordt dat moeilijker.

    ik ben tegen de wijziging van het traject CS- K.buurt. Er wordt totaal geen rekening gehouden met ouderen en mensen die moeilijk lopen zoals ik.

  3. Vooralsnog lijkt het niet al te slecht, wel lastiger voor mensen die moeilijk ter been zijn, maar als overstap op zelfde perron is, is het te doen? Maar wat ik belangrijker vind is dat de kwaliteit van het vervoer en alles eromheen omhoog gaat. Langere stellen in de spits bijvoorbeeld, ipv die kort treinstelletjes (en dan rijdt er overdag zo’n enorme metro waar niemand inzit…?), roltrappen die werken (zijn nu al 6e dag op rij stuk op Ganzenhoef). En een hogere frequentie aan ritten in de spits en late avond. Gisteravond vielen en tussen 23:15 en 00:25 (!) meer dan 4 ritten uit. Laatste metro was dus bijna gevaarlijk, zeker vanaf Van der Madeweg, waar een enorme hoeveelheid mensen erbij moesten (borden gaven aan: “Laatste rit” – maar nadat ik was uitgestapt reden er nog 2 lege metro’s hoog over…). Informatieverstrekking was er niet. Ook niet in de app. Dat kan wel beter, m.i.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *