Ook in de K-buurt zullen gezinnen met de toeslagenaffaire te maken hebben gehad. Instanties maken soms fouten, zo blijkt maar weer. Naar De Ombudsman of naar een Juridisch Loket gaan is niet de snelste weg naar een oplossing. Je erbij neerleggen en alles accepteren, ook dat je onterecht met schulden wordt opgezadeld, brengt je van de regen in de drup.
Rechtsbijstandverzekeraars kunnen je in een vroeg stadium bijstaan in het oplossen van problemen. Met een rechtsbijstandverzekering is het eenvoudiger om een probleem juridisch op de juiste wijze te laten afhandelen.
Onlangs speelde bijvoorbeeld de vakantievoucherkwestie. In programma’s als Radar en het 20 uur journaal werd hier aandacht aan besteed. Op EU-niveau werd besloten dat consumenten hun geld terug moesten krijgen, zij zijn immers geen bank van lening. De Nederlandse overheid en reisorganisaties bleven echter “dringend adviseren” dat je de reisvoucher moest aannemen. Bij rechtsbijstandverzekeraars werden complete reisvoucher-helpdesks ingericht. Als je het via je rechtsbijstandverzekering op een procedure aan wilde laten komen of het geschil voor wilde leggen aan de Geschillencommissie Reizen, kon dat. Leuk genoeg bewoog dat de reisorganisaties wel om geld terug te storten aan de consument.
Als je een rechtsbijstandverzekering afsluit, check dan welke dekking je nodig hebt: denk aan inkomen (dus ook in geval van dreigend ontslag, problemen met een uitkering of een geschil met een pensioenverzekeraar), wonen (dus ook als je huurder bent en een probleem met de verhuurder hebt of met buren), fiscaal.
Je kunt de verzekering alleen afsluiten voor toekomstige (nu nog niet aan de orde zijnde) problemen. Maar het geeft wel een gerust gevoel, dat je contact op kunt nemen en direct geholpen wordt. Afbeelding: Verbond van Verzekeraars
Aimée Cox