Receptie en alarm moeten terug

Bewoners van  Koornhorst zijn bang en boos. Een demonstratie vandaag onder leiding van actiegroep ‘Koornhorst/Behoud Receptie’ wil weer waarborgen voor veiligheid en toezicht in Koornhorst.   Een dag en nacht bemande receptie is daarvoor essentieel.

[nggallery id=66]

De actiegroep beweert dat de receptie uit het servicepakket is verdwenen door een ingestemde verlaging van de servicekosten met 20 euro. Van de 26% van de bewoners die dat wilden zou Rochdale de niet-stemmers hebben opgeteld en de maatregel hebben doorgevoerd.

Het centrale alarmsysteem is inmiddels in alle woningen uitgeschakeld. Niet zo vreemd als je bedenkt dat de receptie waar het alarm binnenkwam nog maar anderhalf uur per dag bezet is. Er worden dan (koffie)muntjes (!) verkocht; de enige overgebleven taak van de receptie. Bewoners die dat willen kunnen voor 28 euro per maand een alarmkastje krijgen.

Verdwenen is ondermeer de controle van de gangen met monitoren, het inschakelen van hulpdiensten, het vervangen van stoppen, thuiszorg informeren, aannemen van medicijnen en het bestrijden van geluidsoverlast. Ook doorverwijzen naar MADI voor het invullen van formulieren en sociale en financiele problemen te bespreken behoorde daartoe.
Dat laatste wordt schijnbaar nog maar incidenteel gedaan door de bewonersondersteuning. Die functie zou niets te maken hebben met een collectief servicepakket en is ook niet controleerbaar is, aldus de actiegroep.

Rochdale heeft laten weten dat terugkeer van de receptie 50 euro extra servicekosten betekent.

AT5 was tijdens de demonstratie met een filmploeg aanwezig. In de nieuwsuitzendingen van dinsdag 28 januari (na zo’n 12,5 minuut) interviews met bezorgde bewoners.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *