Innovatieve tunnel wordt zichtbaar

De Gaasperdammertunnel krijgt als eerste tunnel in Nederland innovatief lichtgekleurd asfalt. Het witte grind in het asfalt op de 11 rijstroken van de nieuwe tunnel reflecteert de verlichting in de tunnel en dat van de auto’s. Deze toepassing zorgt ervoor dat er minder licht in de tunnel nodig is. Dat levert een zo’n 20% energiebesparing op de toch al energiezuinige LED-verlichting op.
Afgelopen vrijdag kon de pers voor het eerst een kijkje nemen in de in aanbouw zijnde tunnel, die in 2020 opengaat voor verkeer.

Eind september 2015 werd gestart met de weguitbreiding A9 Gaasperdammerweg (tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen). De Gaasperdammertunnel is de langste landtunnel van Nederland (3 km) die halverwege op- en afritten krijgt. Op het dak van de tunnel wordt in 2021 een groot park aangelegd.

Technische installaties
In het najaar was de betonnen constructie van de tunnel gereed. De naam ‘Gaasperdammertunnel’ staat al boven de inrit van de tunnel. Het lijkt alsof de tunnel bijna klaar is, maar er staat nog een hoop te gebeuren.
In de tunnel wordt gewerkt aan de verdere afwerking en het installeren, aansluiten en testen van ruim 50 tunneltechnische installaties voor toezicht en veiligheid als camera’s, hulppostkasten, vluchtdeuren en, matrixborden.
Als alles werkt, houden operators en nood-en hulpdiensten oefeningen in de tunnel. Daarna kan de openstellingsvergunning worden aangevraagd.

Duurzaam waar mogelijk
Rijkswaterstaat wil tijdens de bouw zo duurzaam mogelijk werken en dus ook een duurzame tunnel opleveren. Naast het lichtgekleurde asfalt zijn er tests gedaan waarbij is gekeken naar onder meer stroefheid, remvertraging, reflectie en duurzaamheid.
Ook onderzoekt Rijkswaterstaat of het haalbaar is zonnepanelen te plaatsen voor de energievoorziening van de tunnel. Verder heeft de noodstroomvoorziening in de tunnel geen accu’s maar een vliegwiel.
Het regenwater wordt opgevangen in waterkelders en gezuiverd door riet. Tijdens de ruwbouw is onder meer materiaal aangevoerd via de rivier de Gaasp en zorgde RWS en IXAS dat vrachtwagens niet zonder lading reden.

Meer informatie
Meer informatie over de werkzaamheden is te vinden op het online bezoekerscentrum http://bezoekerscentrum.rws.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *