Volgens de nieuwssite RTL Z is het ministerie van Infrastructuur minstens 205 miljoen euro kwijt aan extra bescherming van vijf tunnels omdat het beton minder goed tegen hitte kan dan werd gedacht. Daardoor zou de tunnel bij brand onherstelbaar beschadigd kunnen raken. Bijna de helft van het bedrag is nodig om de in aanbouw zijnde Gaasperdammertunnel in de A9 door Amsterdam-Zuidoost van een hitteschild te voorzien. Dat is een extra laag hittewerende bekleding, om het beton beter te beschermen.
Dat is nodig omdat na een extreme brand een tunnel onherstelbaar beschadigd zou kunnen blijven of heel lang niet gebruikt kan worden vanwege reparaties.
100 miljoen
Om de tunnel te laten voldoen aan de eisen, moet maximaal 100 miljoen worden bijgestort aan de bouwers, meldt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD). Dat bedrag valt nog binnen het budget dat er is voor het totale SAA-project. Dit is de verbetering van de snelwegen (A6-A1-A9-A10) tussen Almere en Schiphol.
Verkeershinder
De eerste herstelwerkzaamheden zullen starten in 2020 en zullen gepaard gaan met verkeershinder, waarschuwt Van Nieuwenhuizen al.
Er is nog onderzocht of de rekening niet doorgeschoven kon worden naar de bouwers, maar dat kan niet. De bouwers hebben zich gehouden aan de eisen die Rijkswaterstaat heeft gesteld aan de projecten en zijn dus niet verantwoordelijk voor het feit dat het gebruikte beton niet voldoet aan de eisen voor brandveiligheid.