‘Is de tunnel alweer dicht? Maar waarom, die is toch zo nieuw?’ Regelmatig krijgt de redactie deze vraag te horen. We legden de kwestie voor aan Fred Doodeman, adviseur omgeving van Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor de tunnel. Hieronder zijn reactie.
‘Deze volledige afsluitingen waren nodig, omdat er nieuwe software is geïnstalleerd. Het probleem dat optreedt bij een software update, is dat alle installaties tijdelijk uit moeten waardoor de veiligheid van de weggebruiker niet meer gegarandeerd kan worden. Vervolgens moeten de installaties één voor één weer opgestart en getest worden.
Wij hebben hierna geen weekendsluitingen meer gepland. De eerstvolgende sluiting is begin oktober, 1 nacht per richting. Er moet circa 4 keer per jaar onderhoud gepleegd worden en alles wordt dan nagelopen. Normaal gesproken gebeurt dit in de nacht, waardoor er minder hinder is voor de omgeving.
Gras gemaaid
Afgelopen weekend hebben we goed gebruikt om heel veel werk kunnen uit te voeren. Op zaterdag waren er 150 medewerkers en op zondag 100 medewerkers. We hebben de veiligheidsbordjes gewassen, het gras gemaaid, het asfalt gereinigd, de installaties getest, de vluchtdeuren en de verlichting gecheckt, enzovoort.
Tussendoor konden we ook twee grote klussen aanpakken. We hebben een vliegwiel vervangen van de noodstroominstallatie en er is een grote verzakking uit het asfalt gehaald. Daar zijn ook de detectielussen opnieuw aangebracht en de belijning teruggebracht.
Ook was er nog tijd om een calamiteitentest uit te voeren om te kijken hoeveel elektriciteit de tunnel verbruikt in de maximale stand. Verder hebben we met een groep collega’s van Rijkswaterstaat een proef uitgevoerd bij de ingang van de tunnel (een inrijproef) om te zien of de stand van de verlichting omlaag kan. Dit levert dan weer energiebesparing op.
Al met al een heel productief weekend.’