Ontwerp tunneldak A9 te bekijken

Zo’n 240 Amsterdammers trotseerden op dinsdagavond 1 en woensdagmiddag 2 oktober de regen om naar de informatiebijeenkomsten over de Gaasperdammerweg te komen. Er was een plenaire presentatie en een kleine informatiemarkt. Centraal stonden de afbouwwerkzaamheden in de tunnel, de werkzaamheden die aannemerscombinatie IXAS dit jaar nog uitvoert. Ook werd ingegaan op het aanvragen van de openstellingsvergunning van de Gaasperdammertunnel.

Omgevingsmanager Marcel Hoogsteder van Rijkswaterstaat praatte de aanwezigen bij over de afbouwwerkzaamheden, die volgens planning verlopen. Omdat in 2020 het verkeer door de tunnel rijdt, deed hij een oproep om nu nog gebruik te maken van de wekelijkse rondleidingen door de tunnel en om mee te denken hoe we de mijlpalen in 2020 en 2021 kunnen vieren met omwonenden. Rijkswaterstaat en IXAS beoordelen de ontvangen suggesties.

Openstelling tunnel
Hanneke Blok, omgevingsmanager van IXAS, gaf meer inzicht in de voorbereiding op het aanvragen van de openstellingsvergunning waar het testen van de tunneltechnische systemen een onderdeel van is.

De Gaasperdammertunnel gaat in 2020 in delen open voor verkeer. Allereerst gaan de buis voor lokaal verkeer en de hoofdrijbuis voor doorgaand verkeer open richting A2 Utrecht en A9 Schiphol/Amstelveen. De twee buizen voor verkeer richting de A1 Almere/Amersfoort volgen enkele maanden later. De openstelling gaat gepaard met wegafsluitingen en tijdelijke situaties die nodig zijn voor het openen van de buizen.

De laatste stap is de wisselbaan. Deze gaat open als het project A9 Badhoevedorp – Holendrecht gereed is. Dit project omvat de weguitbreiding van de A9 bij Ouderkerk a/d Amstel en Amstelveen en ligt in het verlengde van de A9 Gaasperdammerweg. Naar verwachting is dit project gereed in 2026. Dit betekent dat de capaciteit op de weg gelijk blijft aan de huidige situatie. De tekeningen met de stappen van de openstelling uit de presentatie konden de bezoekers ook nog op de informatiemarkt bekijken.

Ruwan Aluvihare, landschapsarchitect van de gemeente Amsterdam lichtte de totstandkoming van het ontwerp van het park toe, dat op het tunneldak wordt aangelegd als de 4 buizen open zijn. De ontwerpen die hij maakte, legde hij in  3 sessies voor aan bewoners en bewonersorganisaties in Amsterdam Zuidoost en daarna aan de toenmalige wethouder van stadsdeel Zuidoost. Tussen de sessies door paste Aluvihare de ontwerpen aan, zo ontstond stap-voor-stap het definitieve ontwerp.

De presentaties van de bijeenkomsten vind je hier:

Bewonersbijeenkomsten A9 1 en 2 oktober 2019

Groeninrichtingsplan Gaasperdammerweg Gemeente Amsterdam

 

Laat een reactie achter