Piepende werkvoertuigen zijn terug

ACHTERUITRIJPIEPERS GEVEN VEEL OVERLAST. Zoveel was wel duidelijk bij de start van de bouw van de Gaasperdammertunnel.  Daarom hebben bijna alle voertuigen van IXAS die bij de aanleg betrokken zijn inmiddels ‘witte ruis’. Dit is een veiligheidssignalering die minder hinder geeft. Sinds november zijn er weer meer piepers.

Foto: Rijkswaterstaat Bezoekerscentrum

Redenen voor het hernieuwde gepiep
De hoogwerkers op het bouwterrein hebben een piepende veiligheidssignalering. Het volume van deze piepers is vaak harder dan dat van de achteruitrijpieper. Dat is nodig omdat de bestuurder van de hoogwerker de pieper altijd moet kunnen horen, dus ook als hij op hoogte werkt.
De ‘witte ruis’ is niet geschikt voor hoogwerkers en daarom geen oplossing voor de geluidsoverlast. IXAS heeft echter wel bij 35 hoogwerkers die op dit moment op het werk aanwezig zijn het geluid van de piepers zachter gezet.
De tweede oorzaak is dat er voertuigen voor een heel korte periode op het bouwterrein zijn. Deze onderaannemer wordt dan ingehuurd voor een korte, specifieke klus. Te kort om het voertuig om te bouwen van de pieper naar de ‘witte ruis’.

Laat een reactie achter